دیوار ترکیه | تبلیغات آزاد ترکیه | اگهی رایگان ترکیه

انواع مالیات در ترکیه

قوانین مالی

5 سپتامبر 2022 987 بازدید
دیوار ترکیه | تبلیغات آزاد ترکیه | اگهی رایگان ترکیه

انواع مالیات در ترکیه

همانطور که میدانید مالیات چرخ آبادانی یک کشور میباشد در واقع شما با پرداخت مالیات میتوانید به رشد کشور خود کمک کنید بیزینس ها و شرکت ها نیز با پرداخت مالیات در واقع به خودشان کمک کرده اند، زیرا با پرداخت مالیات به رشد کسب و کار خود میشوند و همچنین با پرداخت مالیات میتوانید امکانات ویژه ای برای شرکت و کسب و کارتان دریافت کنید.

کشور ترکیه نیز با دریافت مالیات مستقیم یا غیر مستقیم با افرادی که با این دولت کار میکنند این هزینه را جمع آوری میکند و در مخارج اداره کشور هزینه میکند.

نظام مالیاتی کشور ترکیه بسیار دقیق و نظام مند عمل میکند و تفاوتی ندارد که شهروند ترکیه باشید یا یک شهروند خارجی ترکیه از افرادی که کسب و کار در خاک کشورش دارند مالیات دریافت خواهد کرد.

درصورتی که مالیات این کشور را پرداخت نکنید بسیار با شما برخورد خواهد شد، پس اگر فعالیت اقتصادی در کشور ترکیه دارید با یک مشاوره حقوقی تماس گرفته و از او راهنمایی بخواهید.

به طور کلی انواع مالیات در ترکیه به 3 دسته تقسیم بندی میشود که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر هزینه
  • مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی چیست ؟

مالیات بر دارایی به دارایی های شما تعلق خواهد گرفت به عنوان مثال این نوع از انواع مالیات در ترکیه به املاک، ارث، وقف ها و به طور کلی هر دارایی که دارید تعلق خواهد گرفت.

درصد مالیات در کشور ترکیه از 0.1 تا 0.6  از شما دریافت خواهد شد این در صورتی است که اگر شما زمین خالی دارین و ساخت و ساز درون آن صورت نگرفته باشد معاف از مالیات خواهید بود.

و اما اگر ملک مسکونی دارید باید به ارزش 0.1 از مبلغ کل ملک را به عنوان مالیات به دولت این کشور پرداخت کنید، و همچنین اگر ملک تجاری به نام شما است باید به ارزش 0.2 از مبلغ کل ملک مالیات پرداخت کنید.

این نکته بسیار قابل توجه است که اگر ملک شما نزدیک به شهرداری و مترو باشد باید تقریبا دو برابر این مقدار را مالیات پرداخت کنید.

در نظر داشته باشید اگر اقدام به خرید آپارتمان در ترکیه کرده اید باید به ازای مبلغ کل آپارتمان 8.4 هر دو طرف خریدار و فروشنده مالیات پرداخت کنند و همچنین ممکن است که مالیات بر اساس قیمت ملک تغییر کند به منظور این نکته باید قیمت ملک در استانبول را در نظر داشته باشید.

مالیات بر درآمد چیست ؟

یکی از مهم ترین مالیات هایی که در کشور ترکیه دریافت میشود مالیات بر درآمد است، مالیات بر درآمد نه تنها در کشور ترکیه بلکه در تمامی کشور ها بسیار مورد توجه دولت ها قرار میگیرد.

به طور کلی این مالیات از دستمزد از طریق کار در ترکیه، درامد حاصل از اجاره خانه و سود حاصل از فروش سهام شامل میشود.

در این حالت شما چه شهروند ترکیه باشید و در جایی استخدام شده باشید و یا مقیم ترکیه هستید و با بیمه SGK استخدام شده باشید مالیات شامل شما میشود.

توجه داشته باشید مالیات مانند حق بیمه قبل از پرداخت حق دستمزد از حقوق شما کسر میشود.

در این حالت شما لازم نیست بعد از دریافت حق دستمزد به دنبال امور مربوط به پرداخت مالیات بپردازید.

به طور کلی مالیات بر درآمد از طریق جدول زیر محاسبه میشود.

میزان درآمد سالیانه نرخ مالیات سالیانه
تا 24 هزار لیر 15 درصد
24 تا 53 هزار لیر 20 درصد
53 تا 190 هزار لیر 27 درصد
190 تا 650 هزار لیر 35 درصد
650 هزار لیر به بالا 40 درصد

در روش دوم شما در کشور ترکیه شرکت ثبت میکنید و مشغول به فعالیت میشوید.

در این حالت مالیاتی که ما پرداخت میکنید بین 20 تا 25 درصد درآمد خالص شرکت است.

همچنین یک سوم اجاره محل شرکت را به عنوان مالیات به دولت ترکیه پرداخت میکنید.

 

مالیات بر هزینه چیست ؟

یکی از مالیات هایی که شاید به کررات در ترکیه با آن سر و کار داشته باشید مالیات بر هزینه ها یا KDV است، اگر در ترکیه زندگی می کنید به دفعات زیاد در فاکتورهای خرید گزینه KDV را دیده اید.

نرخ این مالیات بین 1 الی 23 درصد ارزش کل هزینه شما میشود، اما به طور کلی برای خرید های سوپرمارکتی 18 درصد است و برای  خودروهای اجاره ای 23 درصد مالیات دریافت میشود.

همچنین در ترکیه برای نقل و انتقال بانکی نیز مالیات کسر میشود که بستگی به میزان هزینه مورد انتقال است،حق باطل کردن تمبر نیز مانند قراردادها، موافقت‌نامه‌ها، یادداشت‌ها و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری شامل مالیات بر هزینه میشود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید